Verbind je met ons

Media

Het Kremlin verbiedt EU-mediakanalen

DELEN:

gepubliceerd

on

Rusland heeft 81 in de EU gevestigde mediakanalen verboden en beweert dat zij “systematisch valse informatie verspreiden over de voortgang van een speciale militaire operatie [de Russische invasie van Oekraïne].”

Het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken maakte het besluit dinsdag (25 juni) bekend als reactie op de EU-beperkingen die aan Russische propagandakanalen zijn opgelegd.

Het Russische onlineverbod strekt zich uit tot nationale omroepen en nieuwsorganisaties in Oostenrijk, Tsjechië, Estland, Griekenland, Finland, Frankrijk, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Malta, Nederland, Portugal, Spanje en Zweden, maar niet in Duitsland of Polen .

Ook verboden door het Kremlin zijn een aantal van de bekendste kranten van Europa, waaronder Berlingske in Denemarken, het Franse Le Monde en Liberation, het Duitse FAZ, Der Spiegel en Die Zeit, de Irish Times, La Repubblica in Italië, NRC in Nederland, en El Pais in Spanje.

Vier op de EU gerichte media, Agence Europe, Politico en EUObserver in Brussel en RFE/RL in Praag, vallen onder het verbod.

Moskou heeft geen andere op de EU gerichte mediakanalen geïdentificeerd, zoals EU Reporter, Euractiv of Euronews.

De Russische regering spaarde ook alle pro-Russische media in Hongarije, met uitzondering van één onafhankelijk medium, 444.hu.

Het ministerie omschreef de actie als een “gespiegelde en proportionele” reactie op EU-maatregelen tegen Russische media.

“Als de beperkingen voor Russische media worden opgeheven, zal Rusland ook zijn besluit met betrekking tot de genoemde media-exploitanten heroverwegen”, aldus de Russische ambassade.

Maandag heeft de EU vier Russische propagandakanalen op de zwarte lijst gezet: Voice of Europe, RIA Novosti, Izvestia en Rossiyskaya Gazeta.

In een recent onderzoek door de Belgische, Tsjechische en Poolse inlichtingendiensten werd de Voice of Europe, gevestigd in Praag, beschuldigd van het omkopen van leden van het Europees Parlement om voor Rusland op te treden. Dit wordt nog onderzocht.

Voorheen verbood de EU de Russische zenders Katehon, Pervyi Kanal, REN TV, Rossiya 1, Rossiya 24, Spas TV, Sputnik, Russia Today, Tsargrad TV en tal van hun dochterondernemingen.

Het heeft ook meer dan 100 Russische personen op de zwarte lijst gezet wegens het promoten van propaganda, waaronder RT-hoofdredacteur Margarita Simonyan en tv-presentator Vladimir Solovjev.

Volgens de in Parijs gevestigde groep Reporters Without Borders (RSF) staat Rusland qua persvrijheid aan de onderkant van de wereld (162e van de 180). De website van RSF is eveneens geblokkeerd in Rusland.

Věra Jourová, EU-waardencommissaris, stelde op X dat het Russische mediaverbod een onnodige represaille is.

“Door Rusland gefinancierde propagandabronnen die desinformatie verspreiden als onderdeel van de Russische militaire strategie zijn niet hetzelfde als onafhankelijke media. Democratieën begrijpen dat”, merkte ze op.

Deel dit artikel:

EU Reporter publiceert artikelen uit verschillende externe bronnen die een breed scala aan standpunten uitdrukken. De standpunten die in deze artikelen worden ingenomen, zijn niet noodzakelijk die van EU Reporter.

Trending